I den Goda nära Vårdens våld

Väntrum på vårdcentral
Många timmars väntan i obekväma och tråkiga väntrum och undersökningsrum. Foto: AdobeStock.com

En liten exposé över en resa genom samtliga vårdnivåer i Region Stockholm för enbart en inträdeskostnad på närakuten – gratis är gott, men vad får man för pengarna?

Prolog

Orsak till kontakt med vården; Får smärta i mellangärdet då jag är ute och går med hunden. Då det inte går över tänkte jag men framför allt mina oroliga barn att en bra idé var att ta reda på varför och söka vård.

Min tanke var att det är viktigt att söka till ”rätt” vårdnivå – man måste tänka på regionens begränsade resurser samt de avtal som är reglerade på de olika vårdnivåerna.  

1177 – Rådgivning

Man ska börja med att ringa 1177 för att få råd om vad man ska göra eller vart man ska åka. Lät bra, ringde 1177 som bedömde att kontakt borde tas med vårdcentralen. Verkade logiskt.  Rätt vårdnivå!

Vårdcentral

Jag läste mig till att vårdcentralen ska vara mitt förstahandsval när jag behöver träffa vårdpersonal. På vårdcentralen kan man träffa läkare, sjuksköterskor och distriktssjuksköterskor. Lät bra att man ska känna sig trygg och träffa personal som har medicinsk kunskap om smärta. Rätt vårdnivå!

Kontakt togs naturligtvis med vårdcentralen vid det magiska klockslaget klockan 8.00. En sjuksköterska (tror jag) ringde efter en timme och talade om att läkartiderna var slut för dagen. Utifrån mina symtom bedömde hon att jag måste ta mig till närakuten då det kunde vara blindtarmen. Lät allvarligt.

Närakuten

I väntan på hundvakt läser jag mig till att man ska man få hjälp med akuta sjukdomar och olycksfall som inte är livshotande på en närakut. Tänkte att en blindtarm kan vara en akut sjukdom men inte livshotande. Rätt vårdnivå!

Klockan är ca 10.45 tar med mig en bok då man har läst och har tidigare erfarenhet att väntetiderna kan bli långa. Närakuten var fullpackad med förkylda människor som hostade och snorade. Kändes inte bra. Inga akuta tillstånd eller olycksfall observerades av mitt amatörmedicinska öga. Väl vid min tur till kassan fick jag en termometer som jag skulle stoppa i örat innan registrering, ingen feber det var skönt att veta något jag redan visste. Fick därefter betala akutbesök och vänta på min tur.  Efter tre timmars väntan kom äntligen en läkare med två personer i följe – oklart vilken funktion de hade. Läkaren meddelade att jag skulle lämna ett kissprov till dessa och gick sedan vidare. Lämnade mitt prov till de två väntande personerna som högtidligt bugade då de tog emot min prestation. Efter ytterligare två timmars väntan kom läkaren åter och frågade vilket/vilka problem jag sökte för. Ingen undersökning gjordes. I stället skulle en akutremiss skickas till akutmottagningen på Danderyds sjukhus för en lungröntgen – misstänkt lungpropp. Lät allvarligt! Hur läkaren kom fram till att smärtan skulle vara lungrelaterad utan undersökning är en gåta, Men, man gör som läkaren säger de vet säkert vad de gör.

Akutmottagning

Man ska söka vård på en akutmottagning om man råkar ut för ett allvarligt olycksfall eller plötslig svår sjukdom. Man ska inte åka till akutmottagningen med lättare besvär. Akutmottagningen måste prioritera allvarliga sjukdomstillstånd och olyckor.

Börjar nu bli lite orolig och känner mig inte längre som en trygg patient. Framme vid kassan förstod de inte remissen från närakuten utan skickade i stället remissen till hjärtenheten. I det här läget förstår jag ingenting. Från blindtarm till lungpropp och nu hjärtat. Hur har vården kommit fram till dessa diagnoser utan medicinska undersökningar? Bara att gilla läget är på ett stort sjukhus nu med jättemycket samlad kompetens. Rätt vårdnivå!

Inget väntrum på hjärtenheten. Enheten är en öppen lokallösning med patienter i sängar och vi som ska undersökas sitter på stolar längs med en vägg och ropas upp i tur och ordning.

Hemskickad – rätt vårdnivå!

När det blev min tur och EKG skulle göras kom en läkare och avbröt kalaset. Blev i stället skickad till nytt väntrum men nu på kirurgen utan förklaring. Efter ytterligare några timmars väntan gjordes där en EKG och allt var bra med hjärtat. Kändes bra att veta! Därefter blodprover – började kännas lite seriöst. Tillbaka till väntrummet och väntan på ny läkare. Ny läkare (kirurg?) bankar här och där på kroppen och lyssnar med sitt stetoskop, allt bra! Skönt, verkar professionellt. Återstod nu att invänta provsvar. Både jag och mobilen är trötta vid det här laget. Ingen ström till mobilen och inget kaffe eller något att äta på hela dagen. Äntligen kommer läkaren – nytt undersökningsrum – alla prover var bra! Ingen förklaring till varför smärta i mellangärdet vid promenad. Men, rekommenderades dock att kontakta min läkare på Karolinska sjukhusets IBD-mottagningen i stället då jag har en tarmsjukdom (!). Läkaren undrade om några frågor missats – japp sa jag – du har inte ställt några frågor om alkohol eller tobak. Oj, sa läkaren missade det – men detta allvarliga fel rättades till med min hjälp.

Slutanteckning på diagnos: ”Allmänmedicinsk undersökning av person utan besvär eller utan att diagnos registrerats”.

Reflektion:
1) Många timmars väntan i obekväma och tråkiga väntrum och undersökningsrum.
2) Ingen möjlighet att köpa en kopp kaffe och något ätbart.
3) Ingen information,
4) Trygg och säker vård är långt ifrån vad jag upplevde.
5) Allvarliga diagnoser antogs under dagen från de olika vårdnivåerna utan grundläggande medicinska undersökningar.
6) Inget svar/undersökning/röntgen vid mellangärdet där smärtan sitter.

Åkte till närakuten vid 11-tiden och var hemma vid 21.00.

Epilog

Min resa genom sjukvårdens olika vårdnivåer denna dag har kostat mig mycket tid och kraft, regionen/skattebetalarna mycket pengar och tagit personalresurser i anspråk för de som denna dag var i behov av ”kvalificerad” vård på dessa vårdnivåer. *
Kontaktade Karolinska sjukhuset dagen efter som inte bedömde att smärtan var tarmrelaterad. Rekommendation – två Ipren innan promenad – blir sex Ipren om dagen då   hunden måste komma ut. Undrar hur länge man bör gå på smärtstillande preparat innan man vet varför det gör ont? Börjar nu om denna intressanta resa inom hälso- och sjukvården. Börjar om från början. Har bokat tid till läkare på vårdcentralen.

Dags för ännu en dag i den Goda och Nära vårdens våld!

Skribent Jocelyne Ängeslevä
info@equalsthlm.se
0707-972029

Läs också…

Hävda dina sociala rättigheter