
Vi ställde frågor till Frisk & Fris Helena Forsman om hur de ser på den nuvarande situation för patienter inom ätstörningsvården
Är du överraskad över att det har blivit som det blivit – att Mando inte får förnyat avtal med regionen?
I ljuset av den “nya beställarplanen” för specialistpsykiatrin (HSN2023-0204) samt “Nivåstrukturering för ätstörningsvården och konsekvenser för framtida beställningar” (HSN2023-0303) är det inte överraskande att Mando inte fått ett förnyat avtal. Även den fördjupade uppföljningen av avtalet med Mando (HSN 2022-0875) bidrar till den slutsatsen.[HF1]
Tycker du/ni att det var rimligt att Mando fick över hälften av ätstörningsvården i förra avtalet?
Vi hade flera synpunkter på den upphandlingen. När vi vänder blickarna framåt så förväntar sig Frisk & Fri att det skett ett lärande hos förvaltningen som resulterar ex. i en förbättrad upphandlingsprocess och som inbegriper en obligatorisk riskanalys. Det finns en del att lära sig genom den upphandlingen.
Hur anser du att de hanterat patienterna genom åren som gått sedan de fick avtalet? Vad har ni fått höra från patienter?
Likt all annan vård för ätstörningar får vi till oss berättelser från dem som blivit hjälpta och från dem som inte blivit hjälpta av att vara patient på Mando. Jag tycker den här frågan är svår att svara på. Det beror på om man varit patient på heldygn eller dagvård, samsjuklighet och en mängd andra perspektiv. För att nämna några saker som varit problematiska för många: avsaknaden av psykologisk behandling, Mandos egen tolkning av vad en ätstörning är där man som patient inte känner igen sig, hur behandlingsupplägget i sig kan förstärka ett kontrollerat ätande. Saker som har lyfts som positiva är betydelsen av behandlarens roll för utfallet av behandlingen och när Mandometern uppfattas som ett passande hjälpmedel för att göra beteendeförändringar i relation till sitt ätande.
Är det er uppfattning att SCÄ kommer att klara av att ta emot Mandos alla patienter?
Frisk & Fri har blivit inbjuden till dialog med både politiker och möte med förvaltningen och uppfattar att man tagit frågan på allvar, gjort en hel del kommunikativa insatser för att stödja dem som berörs av övergången av verksamhet. Även i möten med SCÄ redogör de för en noggrann planering. Men det är klart att det kommer att uppstå utmaningar och svårigheter. Därför uppmuntrar vi dem som känner sig osäkra eller råkar på ev. problem att göra sin sak hörda genom att nyttja de kanaler som SCÄ har öppnat upp. För dig som för närvarande är patient hos Mando (stockholmatstorningar.se). Och vi följer utvecklingen noggrant.
Hur anser du att Mando hanterar patienterna nu i övergången till SCÄ?
Vår uppfattning är att det finns en grupp patienter och närstående på Mando som höjt sina röster och vittnar om hur de inte har fått den information de behöver för att vara trygga med övergången. Vi hoppas därför att Mandos verksamhet nu ser som högsta prioritet att arbeta för att möta upp patienter och närståendes behov och bistå övergången till SCÄ.
Publicerat:
1. Upphandlingen av Mando – stort misslyckande för Region Stockholm
2. Kan man upphandla specialiserad psykiatri patientsäkert?
3. Vi förväntar oss att HSF lärt sig av Mandoupphandlingen
Skribent Per Sternbeck
070-797 20 29
info@equalsthlm.se
Läs också vår artikelserie från 2018 “Störd ätstörningsvård”