Stark kritik mot staten och den roll man gett ideella föreningen SKR från särskild utredare.
För den som arbetat med frågor som rör socialtjänst och hälso- och sjukvård står det ganska fort klart att ett stort och återkommande problem är att deras huvudmän, kommuner och regioner, gör lite som de vill i olika frågor trots att det är en lagreglerad verksamhet man bedriver. Något som slår en är också att de går loss med det förvånansvärt ofta. Den tillsynsmyndighet som ska granska verksamheterna har gjort sig själv tandlös in till meningslöshet (IVO) och förvaltningsdomstolarna runt om i landet anpassar sig och sin tolkning av olika lagar i samma riktning som kommunerna och regionerna gör med några års förskjutning.
Tjänstemän litar på tjänstemän
Alla går åt samma håll och håller varandra om ryggen. Tjänstepersoner inom kommuner och regioner vill inte bråka med andra tjänstepersoner inom kommuner och regioner. Domstolarna vill följa med tidsandan och IVO vill ingenting förutom att tro på det bästa hos människa i allmänhet och tjänstepersoner i omsorg och vård i synnerhet. I vården och omsorgen är alla som tjänstepersoner som arbetar som en enda stor familj.
Tillståndet sanktioneras också av staten som behandlar kommuner och regioner med silkeshandskar när det gäller skarp lagstiftning som ska komma medborgare och patienter till godo. Ibland skapar man lagstiftning som på pappret ser vacker och progressiv ut ur ett medborgarperspektiv, t.ex , LUS:en, Lag om utskrivning från slutenvård, som syftade till att förhindra att kommuner och regioner men som kommuner och regioner kan välja att behålla eller förhandla bort, eller Patientlagen som presenteras som rättigheter för patienter men som är rättigheter endast om vården tycker det, för att nämna några.
Politiker litar på politiker
Ett annat sätt staten visar sina silkeshandskar mot kommuner och regionen på, är genom att ge deras egen intresseorganisation, den ideella föreningen SKR, Sveriges Kommuner och Regioner, stora statliga bidrag och uppdrag. Detta utan krav på SKR att redovisa medel man erhåller eller resultaten av uppdragen man får. Staten räknar med att kommunerna och regionerna verkar för allas bästa. Kanske kan en bidragande orsak till detta vara att staten styrs av politiker, regionerna styrs av politiker och kommunerna styrs av politiker och även SKR styrs av politiker. Väldigt ofta hoppar politiker mellan uppdrag på de olika nivåerna. Man känner varandra, litar på varandra så då behövs väl ingen redovisning av medel? Eller?
Ideella myndigheten SKR?
I juni 2022 fick den särskilda utredaren professor emeritus Lena Marcusson uppdraget att kartlägga och analysera statens former för samverkan och dialog med kommuner och regioner. I slutbetänkandet, som överlämnades till civilministern i mitten på juni riktade hon skarp kritik framför allt mot den roll Sveriges Kommuner och regioner (SKR) har antagit i dagens system.
– Min bedömning är att SKR kan sägas ha fått en myndighetsliknande roll. Den omfattande medelstilldelningen från staten och de många uppdragen till SKR i överenskommelserna, har inneburit att det har skett en uppbyggnad av en parallell myndighetsliknande struktur. Den här strukturen gör att rollfördelningen mellan SKR och statliga myndigheter blir oklar, sade Lena Marcusson när betänkandet överlämnades.
Staten har under de sista 10 – 15 åren ingått överenskommelser med SKR inom områden som ”båda parter har identifiera som särskilt viktiga för den fortsatta utvecklingen av hälsa, vård och omsorger i kommuner och regioner”. Under 2024 har åtta överenskommelser slutits mellan staten och SKR. Sammanlagt har SKR tagit emot över 47 miljarder kronor från staten under 2024
Ingen insyn i ideella föreningen SKR
Den särskilda utredaren pekade också på att SKR som en ideell förening inte ansvarar för sina beslut inför vare sig riksdag, regering eller allmänheten. Inte heller är bestämmelsen om allmänna handlingars offentlighet tillämplig för SKR. SKR blir alltså som en sorts myndighet med enormt stora statliga resurser men utan möjlighet till insyn.
– Vårt system av demokrati och förvaltning på tre nivåer är att de enskilda kommunerna och regionerna har kommunal självstyrelse och utför en stor del av de offentliga uppgifterna, men det innebär däremot inte att en enskild organisation som företräder dem ska ha del i den offentliga makten på nationell nivå. Riksdagens roll som övervakare av regeringens styrning riskerar att urholkas om regeringen i större roll väljer överenskommelser med SKR i stället för styrning genom förvaltningsmyndigheterna, sade Lena Marcusson.
Allt förblir som det var förut
Det återstår att se vad regeringen och slutligen riksdagen, som ju bekant består av politiker, kommer att besluta gällande SKR, men också vad gäller kommuner och regioner i stort. Ett säkert tips är att det nuvarande systemet kommer att bestå med envist hävdande av kommunalt självstyre vilket innebär fria händer att förhålla sig fritt till lagstiftning och riktlinjer, och politiker som inte är intresserade av att ge medborgarna starkare rättigheter i förhållande till socialtjänst och hälso- och sjukvård.
Skribent Per Sternbeck
070-797 20 29
info@equalsthlm.se