Rätten till nödbistånd – villkoren i socialtjänstlagen och domstolarna

Lagboken
Enligt socialtjänstlagen kan en person ha rätt till bistånd i en akut nödsituation, det som i folkmun kallas för nödbistånd. Foto: AdobeStock.com

Den som hamnar i en akut nödsituation har rätt till bistånd. Denna rätt gäller även om personen själv försatt sig i nödsituationen. Men om en person hamnar i en nödsituation vid upprepade tillfällen har socialnämnden rätt att neka nödbistånd.

Enligt socialtjänstlagen kan en person ha rätt till bistånd i en akut nödsituation, det som i folkmun kallas för nödbistånd. Med akuta situationer menar lagstiftaren framför allt situationer som uppstår oväntat och oförutsett. Som exempel nämns akuta vård- och stödinsatser, insatser som krävs för att den enskilde ska kunna återvända till sin bosättningskommun, hjälp med en hemresa, bistånd till mat och husrum fram till avresan eller ett tillfälligt boende för någon som utsatts för hot. I vägledande domar från Regeringsrätten och Kammarrätten har nödbistånd oftast handlat om akut bistånd till mat.

Regeringsrätten – om en akut situation uppstår vid ett tillfälle ska bistånd beviljas

Regeringsrätten beslutade i ett mål att den sökande hade rätt till nödbistånd i form av matpengar eftersom det var fråga om ett akut tillfälle som personen i fråga behövde hjälp. Att personen hade inkomster som översteg socialbidragsnormen, som gått åt till utgifter och skulder, och därigenom hade försatt sig i en nödsituation saknade betydelse.

Kammarrätten – om en akut situation uppstår vid upprepade tillfällen får bistånd nekas

Kammarrätten har avgjort flera mål som gäller nödbistånd, som Socialstyrelsen hänvisar till i sin Handbok för ekonomiskt bistånd. Enligt praxis i Kammarrätten behöver personer som vid upprepade tillfällen agerat på ett sådant sätt att ett nödläge har uppstått, inte alltid vara berättigade till bistånd. Men i dessa mål har personerna i fråga ansökt om nöd vid ett flertal tillfällen: 4, 7 och 13 ggr. Även om förhållandena i dessa mål skiljer sig åt, är den övergripande slutsatsen att domstolen inte anser att det då är fråga om en sådan akut och oförutsedd situation som ger rätt till bistånd.

Vid akuta nödsituationer har kommunen där en person vistas ansvaret att bevilja bistånd

Om en akut nödsituation uppstår i en kommun där en person vistas, till skillnad från där en person är bosatt, har vistelsekommunen ansvar för att ge bistånd. Detta gäller dock endast vid akuta situationer, i annat fall är det bosättningskommunen som man måste vända sig till för att ansöka om bistånd. Om det är oklart i vilken kommun den enskilde är bosatt, ska vistelsekommunen alltid ansvara för att den enskilda personen får allt det stöd och den hjälp som han eller hon behöver, inte bara för insatser som en akut situation kan föranleda.

Skribent Dennis Aberos
070-797 20 29
info@equalsthlm.se

Läs också…

Hävda dina social rättigheter

1 Comment

  1. Hej
    Efter ett yrkesliv inom socialtjänst har jag som biträde med fasa följt mammors och pappors hopplösa kamp för rättvisa mot.socialtjänsten, en myndighet som rättsligt vilar på en mycket tunn tråd, att alla kommuner har kompetenta tjänstemän som kan stå emot tryck från lokalpolitiker.När detta falerar öppnar sig en avgrund av rättslöshet.IVO har uppgifter som visar hur sjuka mammor med barn med funktionsnedsättningar trots tydliga läkarintyg,Hab och AF vägras den av regeringen garanterade ” skälig levnadsnivå” När mamma betalar hyra med sina sista pengar blir det nobben på nödansökan till mat och orosanmäla( felproriteting).Detta vansinne faställs av Förvaltningsrätten i Växjö och.Kammarrätten i Jkp, prövningstillstånd beviljas inte.Kammarrätten har därmed i tysthet avskaffat Socialtjänstlagen.
    Vidare har JO och IVO dokument som visar att soc med polis kidnappar två små barn med orden ” vi har inlett en utredning” barnen är tvångsomhändertagna.. Beslut JO ” Föranleder ingen åtgärd”.vansinne

Kommentarerna är stängda.