Färdtjänst – orimliga väntetider på att få ansökan prövad

Färdtjänstbil
Det kan alltså ta upp till fem, sex månader från det att du skickade in din ansökan om färdtjänst, rimligt? Foto: Patrik Nylin, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

När man inte känner till en verksamhet ordentligt i den svenska välfärdsapparaten kan man tro att allt fungerar ganska bra. Det är ju så det ser ut från utsidan. Det är den bild som presenteras av de personer som leder och arbetar i de olika delarna. Men när man skrapar lite på ytan och sätter sig in lite mer i hur systemen fungerar för de som ska bruka dem, skiner systemen ofta mindre än vad de marknadsförs som.

Under de senaste åren har vi hjälpt en del människor att ansöka om färdtjänst då de inte kan åka kommunalt på grund av svåra psykiatriska sjukdomstillstånd. Detta är något nytt för oss som verksamhet och förening att göra. Precis som många andra har vi trott att de som behöver färdtjänst får färdtjänst men så enkelt är det inte. Systemet har satt upp en rad hinder för att det ska vara svårt och ta lång tid att ens få ett svar på en ansökan.

Kommunen överlåter ansvar till regionen

Färdtjänsten regleras som allt annat i landet av en lag, lag om färdtjänst. I den slås det fast att det är kommunen som ansvarar för att det finns fungerande färdtjänst i kommunen. Men en kommun kan överlåta driften av färdtjänsten till andra aktörer. Som det står i lagen:  
”Har en kommun överlåtit sina uppgifter till en regional kollektivtrafikmyndighet ansvarar myndigheten, såvitt gäller kommuninvånarna, för att färdtjänst anordnas inom kommunen och, om det finns särskilda skäl, mellan kommunen och en annan kommun.”.
I Stockholm är det Region Stockholms trafikförvaltning som ansvarar för färdtjänsten.

Kommunen utreder – vänta i tre månader

En ansökan om färdtjänst börjar med ett läkarintyg. En läkare ska intyga att patienten inte kan åka kommunalt. Intyget ska vara noggrant utformat och motivera varför personen inte kan åka kommunalt och även ange hur lång tid läkaren anser att den här tiden kommer att pågå. Man kan ansöka om en tidsperiod mellan ett år och tre år. Denna ansökan skickas till patientens hemkommuns färdtjänsthandläggare.

Regionen utreder – vänta i tre månader

Färdtjänsthandläggare i Stockholms kommuns olika stadsdelar har en väntetid på mellan två och tre månader. På mötet med färdtjänsthandläggare skriver kommunen i princip samma sak som läkaren gör i sitt intyg och det är sedan färdtjänsthandläggaren som skickar in en ansökan till färdtjänsten på Region Stockholm. Färdtjänsten tar sedan ytterligare två till tre månader på sig att handlägga ärendet. Det tar alltså fem -sex månader att få fram en ansökan till beslut till en person som en läkare bedömt inte kan åka kommunalt själv. Hur denna människa lever sitt liv under den tiden i form av social isolering och oförmåga att röra sig längre sträckor på egen hand verkar ingen bry sig om. Denna fråga blir än viktigare när statistik från Socialstyrelsen visar att kommunernas insats ledsagarservice minskat drastiskt, med 72 %, genom åren. Människor som inte får färdtjänst och heller inte ledsagning blir på många sätt fångar i sitt hem om de inte vill fråga närstående om hjälp.

Många beslut gäller i ett år – ansök på nytt efter sex månader

Många beslut om färdtjänst gäller bara ett år. Vill man ha en obruten kedja av färdtjänst måste man alltså börja ansöka på nytt redan efter halva tiden man blivit beviljad vilket många missar med resultatet att man blir isolerad i sitt hem igen under tiden som handläggarna jobbar på med sitt.

Behöver det vara så här? Troligen inte. Att det tar två till tre månader att få en tid hos en kommunal färdtjänsthandläggare beror inte på att detta är svåra frågor att utreda. Intrycket är att kommunala handläggare tar tag i ärendet först på mötet med den som ansöker.
Ska det behöva ta två till tre månader för en handläggare på ett trafikkontor att granska en ansökan från kommunen om tillstånd för en person, som i sin tur bygger på ett noggrant läkarintyg? Troligen inte. I stället verkar det mer än troligt att de båda huvudmännen lägger in långa perioder av ”utredningstid”i ärendena för att lägga in bromsar. Det ska ta lång tid. Och troligen är syftet att spara pengar genom att sökande personer blir av med sina tillstånd och därmed inte kan nyttja färdtjänsten. 

Att ha färdtjänst beviljat är en frihetsreform för de som får det. För de som inte beviljas men ändå inte kan resa ensamma i kollektivtrafiken är det på samma sätt ett slags frihetsberövande där man blir inlåsta i sitt hem eller absoluta närmiljö.

Är du i behov av färdtjänst: Ansök om färdtjänst

Skribent: Per Sternbeck
070-797 20 29
info@equalsthlm.se

Läs våra senaste artiklar: