
Socialtjänsten informerar om äldreomsorgen som ett erbjudande. Ekonomiskt bistånd informerar man i princip inte om och när man gör det kopplar man ihop ekonomiskt bistånd med bidragsbrott. Är det medvetet?
Under 2023 uppbar 1,9 procent av befolkningen i Stockholms stad någon gång under året ekonomiskt bistånd, vilket motsvarar 18 384 personer (vuxna och barn). Antalet hushåll som uppbar ekonomiskt bistånd någon gång under året var 11 568 hushåll. Det var 784 hushåll färre jämfört med året innan, vilket motsvarar en minskning med 6,3 procent. En minskning av antalet personer som går på ekonomiskt bistånd kan ses över i stort sett hela landet. Forskningen kan inte förklara varför. Minskningen borde följa arbetslösheten men gör det inte.
Stigmatiserande att gå på socbidrag
Det är alltså en mycket liten del av stadens befolkning som behöver gå på ”socbidrag”. Vår erfarenhet är att de som ändå söker oftast drar sig in i det längsta för att kontakta socialtjänsten. Skammen är för stor. Stigmatiseringen för tung. Man söker inte och resultatet kan bli en fördjupade problem för den som sitter i skiten. Hyran blir inte betald. Elen stängs av. Man får en lång rad ytterligare skulder för att man inte kunnat betala de gamla. Vips är man av med lägenheten och som hemlös kostar man staden väsentligt mycket mer än ekonomiskt bistånd för att inte tala om vad som händer med hemlösa personers psykiska och fysisk hälsa.
Koppar ihop ekonomiskt bistånd med bidragsbrott
Trots detta gör staden inte mycket för att få bort skammen och stigmatiseringen kring ekonomiskt bistånd. Tvärtom underblåser de den. När man läser på Stockholms hemsida om hur man ansöker om ekonomiskt bistånd i staden kommer följande information upp i stycke 7 av 13:
”Om du lämnar felaktiga uppgifter eller låter bli att lämna uppgifter som kan påverka ett beslut om ekonomiskt bistånd kan du bli återbetalningsskyldig. Kommunerna är enligt lag skyldiga att polisanmäla alla fall av misstänkta bidragsbrott.”
Snabbt kopplar kommunen ihop ansökan om ekonomiskt bistånd med bidragsbrott. Minskar detta skammen och stigmatiseringen? Skulle inte tro det. Tvärtom. Budskapet är tydligt: VI MISSTROR DIG!
Äldreomsorgen har ett helt annat tilltal
Stadens socialtjänst informerar inte aktivt om ekonomiskt bistånd utan det är något människor får leta upp på egen hand. Annat är det i andra delar av socialtjänsten. Där informerar man om sin verksamhet och uppmanar medborgarna att ta kontakt om det finns behov. Vid Bromma Blocks ser jag en affisch från äldreomsorgen med rubriken: ”Hej 65-plussare – vi hoppas att du mår bra och inte behöver oss – Men äldreomsorgen finns om du behöver hemtjänst eller annan hjälp”.
Ett helt annat tilltal, och inte finns det någon text som påtalar att om man ljuger om sina behov och funktionsnedsättningar så åker man dit. Hemtjänsten kan man säga mycket om, men det är ju inte stigmatiserande att ha hemtjänst. Man fylls inte av skam för att man tvingas ha det. En del av detta får nog tillskrivas att kommunen aktivt informerar om det som en självklar service gentemot äldre.
Informationen om ekonomiskt bistånd borde ha samma tilltal
Vad skulle hända om socialtjänsten aktivt började informera om servicen Ekonomiskt bistånd? Skulle det bli långa köer av medborgare dit som blev lockade av budskapet om guld och gröna skogar? Skulle inte tro det. Möjligtvis skulle antalet människor öka till en början eftersom motståndet mot att söka kontakt tidigare skulle minska. Men det skulle förmodligen vägas upp mot att tyngden hos sökande människors problem skulle minska.
Man kan konstatera att socialtjänstens nuvarande information om ekonomiskt bistånd är stigmatiserande och fyller sitt syfte om målet är att människor inte ska söka hjälp även fast de är i behov av det. Men det kan väl inte vara meningen. I alla fall inte om man ska följa den andemeningen i den nya socialtjänstlagen som ju syftar till att socialtjänstens ska arbeta mer förbyggande.
Vi på Equal arbetar alltid förebyggande och ger följande affischannons i gåva till Stockholms kommun så att de kan ta nya och bättre tag.

Skribent Per Sternbeck
070-797 20 29
info@equalsthlm.se
Läs också…